Inspirerende natuurreizen in zuid Sinai (Egypte)

Ontdek een schitterend en afwisselend natuurgebied
Ontmoet gastvrije bedoeienen en fascinerende kamelen
Onthaast in een oase van rust, ruimte en mooi weer
Ontspan... en keer volledig opgeladen terug naar huis!

Hoge bergen, een betoverende woestijn, de Rode zee...

www.feel-the-desert.com

zaterdag 5 februari 2011

Crisis in Egypte. En zuid Sinai?

Beste bloglezers,

Vandaag een bericht om de huidige situatie en mijn belevenissen in zuid Sinaï te beschrijven. Want ja, ik word (sinds er opnieuw internetverbinding is in Egypte) overspoeld door bezorgde mails. Van familie, vrienden, mensen die een reis bij me hebben geboekt of die dat van plan zijn de komende maanden.
Heel Egypte staat op zijn kop als je de media mag geloven... Maar goed nieuws verkoopt niet, dus zuid Sinaï is niet echt in het spotlight van de kranten of televisie.

Het gaat GOED in zuid Sinaï en het is RUSTIG hier, en dat alles dankzij de bedoeïenen die alles onder controle houden. Zij houden dan misschien niet van het corrupte Egyptische politiek systeem maar zij houden nog minder van onrust en een ongevaarlijke situatie voor hun families in hun eigen woonomgeving. Dus logischerwijze zorgen zij ervoor dat het rustig blijft!

Hier in Nuweiba gaat het leven zijn gangetje. En dat dankzij de bedoeïenen van de Tarabin en Muzeina stammen. Afgelopen zondag (30 jan.) zag ik voor het eerst bedoeïenen bij de check-points staan tussen Sharm el Sheikh en Nuweiba: wat een fantastisch gezicht! Heerlijk: bedoeïenen die eindelijk weer iets te zeggen hebben in hun eigen gebied ! Toen stonden ze zij bij zij naast de zo corrupte politie. Tja, tot kort geleden... hoe vaak moesten de bedoeïenen niet een pakje sigaretten, thee, suiker of een krant voor de politie meebrengen op de terugweg langs de check-point...
Het was een totaal surrealistische situatie: zittend in een auto met bedoeïenenchauffeur en gewoon rustig stoppen midden op een check-point, even een babbeltje maken en het laatste nieuws delen met de overige bedoeïenen die daar de boel in de gaten hielden. Een check-point bemand door mannen in lange jurken... Wat een positieve energie en wat een magische moment!

Gedurende het week-end (29 en 30 jan) waren er een paar kleinschalige pogingen van Egyptenaren om in Nuweiba 'onrust' te zaaien, zoals men hier zegt. Die pogingen zijn meteen in de kiem gesmoord door de bedoeïenen. Hetzelfde is ook gebeurd in St Catherine, in het Hooggebergte, dankzij bedoeïenen van de Gebellya stam. Zij bewaken nu ook het Catherineklooster. Wat in Caïro gebeurd, met name de plunderingen, zal hier nooit gebeuren. De bedoeïenen hebben de rol van de politie overgenomen en zijn niet van plan om een onveilige situatie te laten ontstaan.
De supermarktjes in Medina (Nuweiba) zijn uit voorzorg een paar avonden gesloten geweest..
Ook zijn er, net als bij de andere stammen, bedoeïenen naar de hoofdstad afgereisd om familie uit de gevangenis te halen. Dat is blijkbaar zonder problemen verlopen. De Egyptische gevangenis lijkt me geen pretje, by the way, zeker niet als je bedoeïen bent... Er gaan zoveel verhalen de ronde van mensen die zonder goede reden zijn opgesloten. Mensenrechten? Wat is dat? Hopelijk komt daar NU verandering in!

De bedoeïenen hebben hun kalasjnikovs uit de woestijn opgegraven om rust en veiligheid te waarborgen. En dat lukt goed moet ik zeggen. Ik hoorde via via dat zij mensen uit noord Sinaï hebben gestopt die problemen in het zuiden wilden maken. Gisteren las ik het bericht van BuZa. Negatief reisadvies, evacuatie ook vanuit Sharm el Sjeikh.
Het voelt absoluut niet onveilig hier en ik ben zeker niet van plan om mijn geliefde zuid Sinaï te verlaten! Ik voel me zeer goed omringt door mijn bedoeïenen vrienden. Toen mijn grote vriend Rached voor een paar dagen naar zijn familie in de woestijn moest gaan stuurde hij iedere avond zijn broers om een oogje in de gaten te houden. Klop-klop op de deur, en daar stonden ze allebei: gaat alles goed met je? Wat een mooi cadeau van het leven om zulke vriendschappen te mogen ontvangen! Wat bof ik toch eigenlijk!

Gisteren (vrijdag 4 febr) zijn de supermarkten weer gewoon bevoorraad. Er zijn dus weer allerlei groenten, rijst en suiker. Mijn suiker was toevallig ook op, dus ben ik langs verschillende supermarktjes gelopen. En ik was niet de enige... Kan je je voorstellen, zonder suiker in het Midden-Oosten?

Ja, ik hoop van harte dat er in een zeer nabije toekomst vrijheid en democratie in Egypte komt. En minder corruptie. En ook heel spoedig weer toeristen. Want voor de bedoeïenen van zuid Sinaï is dat de enigste bron van inkomsten. En dat geld is hier echt bikkelhard nodig! Insha'alla...
Het hele FEEL-THE-DESERT team hoopt je daarom hier weer snel welkom te mogen heten!

Dus lieve lezers,  laat je niet gek maken door de angstaanjagende beelden op jullie beeldbuis (steeds dezelfde...) uit de grote steden. Caïro is hier ver vandaan, letterlijk en figuurlijk!


6 opmerkingen:

  1. Mooi om te horen dat de bedoeienen zelf het heft in handen nemen en zorgen voor de gemeenschap en degenen waarvan ze vinden dat die daartoe behoren, zoals jij! hoop van harte dat Mubarak nu toch eindelijk OPROT want die boodschap lijkt me duidelijk... ik hoop van harte dat het toerisme op niet al te lange termijn weer op gang komt. Keep going vanuit een winderig Amsterdam! liefs Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om te horen dat de bedoeienen het heft in eigen handen nemen en hun stam en degenen waarvan ze vinden dat die daarbij horen zo goed beschermen. Inderdaad wij krijgen vooral de toestand in Cairo te zien op tv. De boodschap is duidelijk, Mubarak moet weg en niet eerder dan dat zal het pas weer rustig worden. Hoop van harte dat de toeristen op korte termijn weer terugkomen. Keep going en laat van je horen, liefs Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Angy,
    We zijn aan het proberen een bericht te plaatsen ff kijken of het lukt cq gelukt is. In elk geval fijn te lezen dat het goed met je gaat.

    Carina & Wolter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Angie,
    Mooi om te lezen, dat het goed gaat. Dat mensen zelf in staan voor hun vrede en veiligheid.
    En samen kunnen gaan.

    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel toevallig om ik op je blog en lees met verwondering dat jij je veilig voelt in Egypte.
    Ik ben blij voor je en hoop dat het toerisme weer snel op gang komt, voor iedereen daar.

    Groeten
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi stuk geschreven Angie, hartverwarmend.

    BeantwoordenVerwijderen